Carro, Ebba, Sid, Askari & Swiper

Carro, Ebba, Sid, Askari & Swiper

Carros artikelblogg

Den är den här bloggen jag uppdaterar när jag har några längre artiklar eller träningstips att komma med.

Min vardagliga träningsblogg finns på www.kontrollek.bloggagratis.se

Hantera nervositet

TräningstipsPosted by Carro Sun, September 06, 2009 15:16:45

Tävlingsträna mycket! Dra ihop ett gäng kompisar som får stå och studera när du tränar, träna många moment efter varandra, överträna momenten (svårare på träning, lättare på tävling) och träna så du vet att hunden KAN.

Framkalla nervositet på träning och träna på att prestera när du är nervös. Videofilma, träna på torget inne i stan när massa folk kan titta på, åk på stora tävlingar och träna vid parkeringen där du vet att mycket duktigt folk tittar etc.

Bestäm en tid för oro. Oroa dig så mycket du bara kan på allt du kan komma på vid en speciell tidpunkt (jag brukar ta i bilen på vägen till tävlingen). Oroa dig hela den tiden. när du sen kommer fram och kliver ur bilen så får du inte oroa dig längre. Om orostankar kommer så måste du tränga undan de, för du har redan haft din tid för oro och nu får du inte oroa dig något mer.

Fokusera på det du vill ha och inte det du inte vill ha. Tänker du "nu kommer vi tappa fokus" så kommer du garanterat tappa fokus, samma sak om du tänker "nu ska vi inte tappa fokus" (det blir som att säga: Tänk inte på grisar!

Eller tänk inte på clowner!

Tänk istället "nu ska vi hålla fokus", "nu ska vi prestera ett bra fritt följ", "nu ska vi ha kul!".

Fokusera på det du kan påverka och ödsla inte energi på det du inte kan påverka. Du kan inte påverka om du kommer bli uppflyttad, vinna eller få tior - det kan bara domaren påverka. Du kan inte påverka om tävlingsledaren har lagt fria följet nära publiken eller framåtsändandet mitt i värsta sörjan. Du kan inte påverka att du får start nummer ett, dina konkurrenters resultat, vilka dina konkurrenter är eller vilken domare som dömer. Och eftersom du nite kan påverka det är det dumt att hetsa upp sig över det.

Vänd negativa tankar (problem) till positiva (utmaningar). Några exempel:
Det är den grymt stränga domaren som dömer.
Spännande, undrar hur bra vår prestation kan matcha hans bedömning.
Du får start nummer ett.
YES, jag fick ett startnummer! Jag får vara med och tävla!
Din värsta konkurrent är med på tävlingen.
Vad bra att jag har konkurrenter, annars skulle det inte bli någon tävling. Tävlingsledaren har lagt fria följet bredvid publiken och framåtsändandet i den lerigaste änden av planen.
Spännande, hur bra har vi egentligen störningstränat?
Det har gått mycket vildsvin i spåret.
Då får vi se hur bra min hund och jag kan reda ut det här.

Dela upp tävlingen. Ska du tävla spår, så åk först ut i skogen med tanken "nu ska vi tävla spår". Sen tävlar ni uppletande. Sen åker ni till klubben och tävlar platsliggning och sen tävlar ni lydnad. Att vara nervös inför lydnaden ute i spårskogen är bäddat för trubbel. Du kan gärna dela upp lydnaden också. Nu tävlar vi fritt följ, nu tävlar vi inkallning, nu tävlar vi framåtsändande etc.

Man är nervös för att man vill prestera bra, så det är dumt att låta nervositeten hindra en från att göra det. Bättre att skapa förutsättningar för att ni ska kunna prestera trots nervositet och kunna hantera nervositeten så den inte hindrar er från att prestera.